Дата: 18 Фев 2022
DTG технологията е базирана на мастиленоструйния печат - специално проектиран плоскопечатен/flatbed инк-джет принтер, зареден със специални текстилни мастила, поема текстилното изделие, поставено на плоска подложка, а печатащата глава минава над текстила, изстрелвайки капки мастило от разстояние 2-3 милиметра и създава отпечатаното изображение, без да докосва текстилното изделие.
Когато текстилът е бял или светлооцветен, няма нужда от нищо друго - отпечатания текстил се фиксира с температура и е готов за използване и устойчив на пране.
Когато, обаче, текстилът е с ярък цвят, тъмен или черен, се отпечатва и слой бяло мастило под цветната картика, защото цветните мастила на всички принтери са прозрачни, през тях се вижда цвета на основата, както през цветни слънчеви очила. Това значи, че ако основата е ярко синя, отпечатаното върху нея жълто мастило ще изглежда зелено, магентеното ще изглежда лилаво, червените цветове ще станат тъмно кафеви, почти черни, само черното мастило ще си изглежда черно. Екстремният случай е черния текстил - при него всички цветове, ако нямат бяла подложка, изглеждат като вариации на черния цвят.
Бялото мастило, което се отпечатва под цветовете, скрива цвета на текстила и създава бяла основа, съответно контраст между тъмните и светлите елементи на изображението.
За да може да мине безпроблемно през дюзите на печатащата глава, бялото мастило трябва да съдържа много фино раздробени пигменти и да е с много нисък вискозитет - прилича на течното мастило за офисен принтер, а не на гъстата паста, която представлява мастилото за ситопечат. Ниският вискозитет означава, че трябва да изстреляме голям брой капки върху текстила, за да създадем достатъчно плътен слой, но текстилът не може да задържи цялото това мастило на повърхността, то просто попива навътре (заради вискозитета) и не създава почти никакъв ефект. За да се реши този проблем, текстилът трябва да се напръска пpедварително с оптимизатор (pretreatment) и да се изсуши. Оптимизаторът има химически състав, който моментално сгъстява капките бяло мастило, превръщайки ги в гел, който не може да потъне дълбоко в текстила, но все пак прониква достатъчно в нишките, за да се захване здраво за тях и да образува стабилна основа за цветния слой. След това процесът не се различава от този при белия и светлия текстил - нанасят се цветните мастила, изделието се фиксира при висока температура (с термопреса или тунелна сушилня) и е готово за ползване и устойчиво на пране.
Ясно е, че за да отпечатваме текстил с помощта на DTG технологията, необходими са DTG принтер, като Epson SureColor F2100 или F3000, устройство за напръскване с оптимизатор - спрей-пистолет или машина за оптимизация (PreTreater, Pretreatment machine) и термопреса и/или тунелна сушилня. Термопресата е по-евтина и мултфункционална, но тунелната сушилня фиксира изделията без натиск или допир с тях, което запазва отпечатаното изображение по-ярко и по-детайлно, не го набива в плата и не създава нежелани лъскави участъци. С термопресата може да се постигне абсолютно същия ефект, когато горната плоча се фиксира на милиметри над текстила, без да го докосва (off contact). Разбира се, това коства повече време и повече енергия.
Огромната част от фирмите в България, печатащи с DTG принтери, използват термопреси от съображения за пространство, бюджет и разход на енергия. Тунелната сушилня е оправдана при осигурена постоянна натовареност с поръчки, защото отнема повече време да се загрее и не е рентабилно да се включва и изключва често.
DTG технологията революционизира текстилния печат.
С Epson SureColor F2100 и F3000 може да се отпечатват рентабилно от 1 до стотици, а в някои ситуации и хиляди бройки.
Подготовката на изображението за печат е елементарна, в сравнение с подготовката за ситопечат.
Инвестицията е много по-малка, ако сравняваме с автоматичен текстилен ситопечатен карусел и допълнителното оборудване.
Времето от подаването на изображението от клиента, до готовото изделие може да бъде под 5 минути за първата бройка, при добра организация, а всяка следваща бройка отнема от минута (Epson SC-F3000) до 2-3 минути (Epson SC-F2100).
С ECOFREEN MISTER2 нанасянето на оптимизатор става за няколко секунди - бързо, прецизно, повтаряемо и чисто!
Фиксирането на изделието отнема 1-2 минути.
И накрая, но не по важност - себестойността е отлична! Мастилото за отпечатване 30/40 см дизайн на една бяла/светла тениска (без бяла подложка) струва около 1 лев, а за черна тениска, с бяла подложка 3-5 лева. При Epson F3000 е близо 3 пъти по-евтино!
На практика, в крайната цена на изделието повече са разходите за заплата на оператор (особено при лоша организация на работата), отколкото за мастило, макар много често собствениците на принтери да подценяват или дори пренебрегват разходите за труд и да се фокусират изцяло върху цената на мастилото. Друг важен детайл е колко мастило реално се изхвърля за поддръжка на принтера - при многобройните случаи се оказва, че използването на уж по-евтино мастило (на литър), или покривността е по-лоша, заради по-малко пигмент, или запушванията са чести и трябва да се правят чести почиствания и дори промивания с почистващ разтвор, а това акумулира сериозни загуби - както от мастило, така и от престой на машината и труд на оператор.
Epson предлага уникален подход за гарантиране на възможно най-рентабилната и безпроблемна работа - фирмата разработва, произвежда и доставя всичко в системата - принтер, печатаща глава, мастило, електроника, софтуер. Текущото обслужване на F2100 и F3000 е просто и лесно, коства няколко минути на ден, а разходите за нежелани почиствания са нищожни.
И макар DTG технологията да е на ръба на днешните технически постижения и да предоставя невероятни и несъществуващи доскоро възможности, DTG принтерите Epson се доказаха като достъпни, рентабилни, производителни и надеждни решения, които изискват грижи, близки до грижите за обикновен фото или офисен принтер, ако се спазват указанията на производителя.
Практиката потвърждава това - днес огромната част от тениски с печат по поръчка в България се изработват именно с принтери Epson SureColor F2100 и предишния модел F2000, особено когато става дума за единични бройки и малки тиражи.
Разбира се, както всяка технология, DTG технологията има своите ограничения - приложима е предимно за памучен текстил, лен и смеси, в които преобладава памука. За печат върху полиестер се използва специален оптимизатор, дори и за бял текстил. МНОГО еластичните тъкани, които се носят прилепнали и се разтягат доста, може да причинят напукване на отпечатъка.
Работните облекла често са от синтетичните материи или материи с промазки, а това създава проблеми.
Работните облекла почти винаги са цветни и изискват оптимизатор, макар печатът да е често е един цвят. Това губи време, особено при няколко надписа на различни места.
Същото е и с рекламните тениски, които често трябва да имат едно малко лого на сърцето, плюс по едно лого на ръкавите, плюс голямо лого на гърба. DTG технологията намери свой неочакван съюзник в лицето на DTF. Понякога поръчка от 200 - 300 черни тениски не си струва да се прави на принтер (независимо, че разходът на мастило е малък), защото има само едно надписче в 1 цвят или малко лого в 1-2 цвята, което е по-удобно за ситопечат, а и по-изгодно.
Трудно е да се вкарат в принтера обемни продукти, като шапки, кецове, сакове, якета, може да се сблъскат с главата и да я повредят или да се повредят тези скъпи изделия.
И тук идва на помощ DTF технологията.
DTF технологията е позната на ситопечатарите от доста години, в своя "аналогов" вариант - дизайнът се отпечатва огледално и в обратен ред на цветовете, върху специална трансферна хартия, като последният слой е бяло мастило, което покрива всички елементи на изображението. Още докато е мокро мастилото, върху отпечатъка се посипва слой термолепило на прах/пудра. Лепилният прах се свързва с мокрото мастило и когато листът се обърне и се изтръска, прахът пада от местата, където няма изображение/мастило. След това листът, обърнат с отпечатъка нагоре, се нагрява достатъчно, за да изсъхне мастилото и да се стопи лепилната пудра. Така дизайнът е готов за прехвърляне/трансфер върху дрехата или друго текстилно изделие - спортен сак, торба, шапка, кецове, интериорен или рекламен текстил.
Трансферът може да се направи веднага, но може и да се запазят дизайните и да се трансферират тогава, когато има клиент за конкретен дизайн и конкретен размер/цвят/модел текстилно изделие.
Другата важна възможност е да се отпечатват трансферите на едно място, например в ателие за текстилен печат, а после да се изпращат на крайния клиент или контрагента, който ги е поръчал, а те да направят самостоятелно трансферите, в подходящи момент. Тази схема осигурява голяма гъвкавост и спестява транспортирането на текстилните изделия от клиента/рекламната агенция/магазина за сувенири до печатницата и обратно! Единственото, което е нужно за да се направи трансфер на дизайна върху дрехата, е термопреса!
Ситопечатните трансфери също имат своите ограничения - всеки дизайн трябва да се проектира правилно, да се направят цветоотделки, да се снимат сита, да се мият, сушат, облепят, монтират, подравняват и т.н. Единичните бройки и малките тиражи се оскъпяват, а технологията не позволява експресна реакция при поръчка.
Инк-джет принтерите възродиха DTF технологията и премахнаха основните и недостатъци - вече няма нужда от скъпа и бавна подготовка, изгодни са дори и единичните бройки, времето за реакция е минимално.
Принтерите, които може да се използват за DTF трансфер са основно 3 вида:
- DIY (Do-It-Yourself) преработени фотопринтери, на които са заменени оригиналните фото-мастила с DTF мастила, а фотохартията - с DTF филм. Основните проблеми са същите, като при преработените фото-в-DTG принтери - чести проблеми и повреди в мастилената система, запушване на главата, която не е пригодена за текстилни мастила, особено за бяло мастило, нужда от специален RIP софтуер, липса на контрол върху цвета, проблеми с електрониката на принтера, в зависимост от степента на преработка.
- DTF системи, проектирани (или преработени) фабрично, състоящи се от принтер, снабден с рефилна система с DTF мастила (обикновено с ширина на печат 30 до 61 см, защото често се преработват принтери Epson), модул за поръсване с DTF пудра, модул за изтръскване на излишната пудра, модул за изпичане и навивачка на готовия филм. Някои от тези решения са с добро качество, подходът е системен и макар да са произведени почти 100% в Китай, тези системи са значително по-добро и производително решение от DIY преработките. Производителността на тези системи е добра.
Разбира се, остава винаги отворен въпросът със съпорта и резервните части, особено ако в страната няма реален представител на производителя, със сервизен екип и резервни части на склад.
Вторият недостатък е ориентацията към по-дълги серии и нуждата да се отпечатат няколко метра материал поне, докато филмът стигне от принтера до навивачката и процесът тръгне автоматизирано.
За единични бройки или няколко листа може да се използва само принтера, а нанасянето на пудра, изтръскването и изпичането могат да стават на ръка, което донякъде обезсмисля инвестицията в подобна система, предвид нейната висока цена и тенденцията на пазара към все по-малки серии и дори единични бройки или персонализирани тиражи. - Epson DTG принтер SC-F3000 или SC-F2100 / F2000, който без абсолютно никакви модификации, печата с отлично качество върху специален DTF филм на листове. Следващите процеси са същите - отпечатаният лист се поръсва с пудра, изтръсква се излишното количество и се изпича до изсъхване на мастилото и стопяване на пудрата. DTF-трансферът е готов са прехвърляне веднага или за изпращане към клиента, който сам да си направи прехвърлянето върху изделията.
Предимствата на това решение са очевидни:- може да се печата директно върху текстилни изделия (DTG), когато това е по-подходящо, например:
- светли и тъмни тениски в единични бройки, с дизайн по поръчка
- когато дизайнът е голям и не искаме да "запечатваме" дрехата с един голям "DTF стикер", а искаме дизайнът "да диша"
- експресни поръчки
- заради по-мекия опип, дори върху тъмни облекла
- когато се търси органично "вливане" на дизайна в текстила, като изображения с пламъци, сияния или пушеци при черни тениски, защото при DTF-трансфера този ефект е трудно постижим, там трябва поне известно количество бало мастило, за да се залепи пудрата и да стане качествен трансфер) - може да се изработват DTF трансфери, когато те са по-доброто решение, например:
- поръчката е за голяма серия тъмни облекла (рекламни или работни, например), с една или няколко малки и/или едноцветни щампи на различни места
- материята е синтетична или трудна за печат
- текстилното изделие не влиза в принтера - шапки, кецове, чанти, сакове, якета
- не си струва или не е възможно облеклата да се транспортират до печатницата, а трансферът трябва да стане при клиента
- дизайнът включва големи едноцветни участъци, а текстилът не е с идеално качество
- материята е много разтеглива и отпечатъка трябва да е много еластичен
- може да се печата директно върху текстилни изделия (DTG), когато това е по-подходящо, например:
Epson SureColor F2100/F3000 съчетават най-доброто от двата свята - DTG и DTF. Във време, когато пазарите се променят постоянно и тенденциите са към персонализираните, създадени по поръчка стоки, гъвкавостта и универсалността, която тези машини предлагат, са безспорно предимство за всеки модерен бизнес, свързан с декорация на текстилни изделия.
Остави мнение/коментар